Voor de onroerendgoedbelasting is er geen jaarlijkse aangifte; de belasting wordt in twee termijnen betaald. In 2026 moet de eerste termijn uiterlijk 1 juni en de tweede uiterlijk 30 november betaald zijn; bij te late betaling geldt een toeslag van 3,5% per maand.
Voor de Turkse onroerendgoedbelasting hoeft niet elk jaar opnieuw aangifte te worden gedaan: de belasting wordt vastgesteld op basis van de gegevens van de gemeente en in twee gelijke termijnen betaald. Aangifte is alleen nodig wanneer een woning wordt verworven of wanneer er iets aan verandert. Normaal is 31 mei de uiterste betaaldatum voor de eerste termijn van 2026; omdat die datum op een zondag valt, loopt de termijn af op maandag 1 juni 2026. De uiterste datum voor de tweede termijn is 30 november 2026.
Belastingwaarde en tarieven
Voor woningen geldt een tarief van 1 promille, voor bedrijfspanden 2 promille; binnen de grenzen van grootstedelijke gemeenten worden deze tarieven verdubbeld (2 promille voor woningen, 4 promille voor bedrijfspanden). Voor 2026 mag de belastingwaarde niet hoger zijn dan het dubbele van de waarde in 2025.
Betaalkanalen
- Via e-Devlet
- Bij bankkantoren
- Bij de loketten van de gemeente
- Via de website van de gemeente
Recht op vrijstelling
Voor gepensioneerden met één woning, weduwen en wezen en mensen met een invaliditeit is een volledige of gedeeltelijke vrijstelling mogelijk. Hiervoor moet een aanvraag bij de gemeente worden ingediend.
Toeslag bij te late betaling
Wordt een termijn niet op tijd betaald, dan wordt vanaf de vervaldatum per maand een toeslag van 3,5% berekend. Bij een jaar vertraging lopen deze kosten op tot ongeveer 42% van het onbetaalde bedrag.







